LEINOLAT GROUP

Uutiset

Oy Leinolat Ab:lla on 60 v juhlavuosi – Kahden ystävän perustama perheyritys on laajentunut globaaliksi konserniksi

1969_tempo1-min Kuva Leinolat&kumpp. toimitilojen edestä vuonna 1969.


Oy Leinolat Ab täytti 60 vuotta 4.6.2022. Vaasan Kotirannalta edelleen ponnistava konserni on vuosien mittaan laajentunut yritysostojen kautta. Tällä hetkellä Leinolat Group konserniin kuuluu neljä muuta perheyritystä: Leimec, Kilkanen, T-DRILL ja Uwira. Yritykset tarjoavat vaativia metallialan tuotteita ja palveluita kansainvälisille asiakkaille sekä kotimaassa että ympäri maailman.


Unelma kanttikoneesta ja halu löytää työtä – vaikka yrittäjänä  

Työn merkeissä tavanneet kumppanukset Unto Leinola sekä Karl-Erik Bertell perustivat yksissä tuumin T:mi Rakennuspeltisepät Leinolat & Kumpp./Byggnadsplåtslagare Leinolat & Co. 4.6.1962. Ensimmäinen toimipaikka löytyi Unton kotipihalta Vaasan Kotirannalta.Rännien ja peltikattojen korjauksen lisäksi kumppanukset tekivät talvisin lumenluontia katoilta.

Ritva Leinola kertoo yrityksen taustoista Leinoloiden 50-vuotisjulkaisussa seuraavasti:

"Unton unelma kanttikoneesta oli kaiken alku. Ja sellainen saatiin, kun työtä tehtiin aamuseitsemästä iltakymmeneen, lauantaina ja sunnuntainakin, jos asiakkaan tilaus sitä vaati." Ohutlevytuotannon ammattitaito oli välttämätöntä myös LVI-urakoinnissa, joka oli tärkeä osa liiketoimintaa 1960- ja 1970-luvuilla. LVI-urakoinnista luovuttiin vasta vuonna 2016, kun Leinolat Groupin strategia uudistettiin.

Vuonna 1979 kasvua lähdettiin rohkeasti hakemaan Irakin Bagdadista. Sinne siirrettiin täydelliset koneistot ja rakennettiin tuotantotilat. Suomesta tuotannossa työskenteli kerrallaan 10–15 henkilöä ja lisäksi palkattiin paikallisia työntekijöitä. Aiemmin lähinnä Uumajassa matkustelleet työntekijät lähtivät ennakkoluulottomasti töihin kauas kotoa. Runsaan neljän vuoden työskentelyn jälkeen Irakin ja Iranin sota keskeytti kaikkien urakoitsijoiden työt ja oli palattava kotimaahan. Koko konekanta jouduttiin jättämään Irakin valtiolle neuvotteluista huolimatta. "Tällä reissulla ei rikastumaan päästy, mutta kokemusta tuli roppakaupalla", kertoo Ritva Leinola 50-vuotisjulkaisussa.

Voimalaitosten energiantuotannon osien valmistukseen Leinolat tutustuivat 1980-luvun lopulla. Projektien nopeat aikataulut vaativat innovatiivisuutta ja tuotekehitystä, jotta toimitukset ja asennukset voitiin tehdä paikan päällä, usein vaikeissa olosuhteissa, mahdollisimman nopeasti ja laadukkaasti. Leinolat aloitti erilaisten moduulien ja ilmanvaihtojärjestelmien valmistamisen 1990-luvun alussa. Tämä on vain yksi esimerkki Leinoloiden halusta ja kyvystä kuunnella asiakasta ja vastata heidän tarpeisiinsa. Ilmanvaihtomoduuleja toimitettiin voimalaitoksiin ympäri maailman. Unto kävi itse paikan päällä Jamaikalla asti toteamassa tuotteiden laadun ja toimivuuden sekä ennen kaikkea varmistamassa asiakkaan tyytyväisyyden.

1990-luvun alku oli kiireistä orgaanisen kasvun aikaa, kun vuonna 1991 aloitettiin myös Bobi-postilaatikoiden valmistaminen. Edelleen samalta tehtaalta lähtee kasvava määrä Bobi-posti- ja pakettilaatikoita maailmalle, suurin osa Japaniin.


2000-luvulla sukupolvenvaihdos, yritysostoja ja hallittua kasvua

2000-luvulle tultaessa alkoi Raimo Leinolan johdossa yritysostojen kausi, jonka avulla haettiin kasvua ja täydennystä yrityksen palveluihin uusilta liiketoiminta-alueilta. Ensimmäisenä ostettiin vaasalainen Uwira, jonka erityisosaamista ovat energiateollisuuteen liittyvien prosessiputkien ja paineastioiden suunnittelu ja valmistus. Vuonna 2009 ostettiin Kilkanen Oy, jolla on vuosikymmenten kokemus vaativien metalliosien koneistuksesta teollisuuden tarpeisiin. Samoihin aikoihin päätettiin muodostaa konsernirakenne, eriyttää tuotantoa emoyhtiöstä ja perustaa Leimec Oy.

Vuoteen 2013 asti Leinolat Groupin liiketoiminta koostui pitkälti energia- ja meriteollisuudesta. Siihen tuli suuri muutos, kun Leinolat Group osti laihialaisen T-DRILLin, jonka liiketoiminnan keskiössä ovat putkien liitokset, katkaisut ja putkien päiden muotoiluun liittyvät tekniset ratkaisut.

– Yrityskauppa oli meille erittäin tärkeä, koska se tuplasi meidän liikevaihtomme ja samalla laajensi konsernin palvelutarjontaa muualle kuin energia- ja meriteollisuuteen. T-DRILLin omia tuotteita ja ratkaisuja myydään joka vuosi yli 50 maahan ja viennin osuus on yli 95 %. Tämä käsittääkseni nostaa T-DRILLin Suomen Pk-yritysten kärkeen, ainakin tällä listalla, summaa Leinolat Groupin toimitusjohtajana vuodesta 2016 toiminut Lars-Erik Schöring.

Vuonna 2015 konserni suuntasi katseensa jälleen ulkomaille, kun Kilkanen perusti intialaisen yhteistyökumppanin kanssa Pentanen Ltd. Joint Venture yhtiön. Tästäkin kolme vuotta kestäneestä reissusta opittiin paljon. Kun kansainvälisen pääasiakkaan junatehdashankkeen viivästyminen olisi aiheuttanut Kilkaselle liian suuria taloudellisia riskejä, myytiin JV-tehdas paikalliselle partnerille vuonna 2018.

Vuonna 2020 konsernissa saatiin loistavia uutisia, kun pitkien neuvottelujen jälkeen Kilkanen Oy osti osan Wärtsilän Vaasan tehtaan moottorilohkovalmistuksesta. Tämän ydinkomponentin valmistuksen siirtyminen Kilkaselle merkitsi uutta virstanpylvästä jo pitkään jatkuneelle, tiiviille yhteistyölle. Liiketoimintakaupan myötä tehtiin myös konsernin historian suurin investointipäätös, kun isolle koneistuskeskukselle piti rakentaa uudet tilat. Kilkasen uudet tuotantotilat valmistuivat Vaskiluotoon, Wärtsilä Sustainable Technology Hubin naapuriin, syksyllä 2021.


Konsernin yrityskulttuuri perustuu kumppanuuksiin

Leinolat Groupin yrityskulttuuri on perustunut ja perustuu edelleen kumppanuuksiin. Kuten 2000-luvulla tapahtuneesta yritysostojen sarjasta voidaan nähdä, on kasvua haettu järjestelmällisesti kasvattamalla konsernin toimintaa eri liiketoiminta-alueilla, jotka kuitenkin tukevat toisiaan. Kumppanuudella tarkoitetaan niin pitkiä yhteistöitä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa kuin myös kumppanuutta konsernin eri yritysten välillä. Pitkät yhteistyöt ovat Leinolat Groupille tyypillisiä ja tärkeitä. Asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden mukaan kehittyminen on taannut yrityksen toiminnan jo 60 vuoden ajan.

Strategiatyö on konsernissa tärkeä osa hallituksen työskentelyä ja syksyllä 2021 konsernin strategia selkeytettiin, jotta yhteiset askelmerkit ovat selkeitä kaikille. Strategian pohjana ovat konsernin arvot: jatkuva kehitys, tiimityö, luottamus, läpinäkyvyys ja kestävyys. Strategian lisäksi konsernille tehtiin viestintäsuunnitelma, jotta arvoista voitaisiin viestiä myös asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.

Konsernissa panostetaan työntekijöiden viihtyvyyteen mm. tukemalla urakehitystä mahdollistamalla opiskelujen ja työn yhdistäminen sekä joustava siirtyminen työtehtävistä toiseen konsernin sisällä. Työn vastapainoksi konserni tukee työntekijöiden liikuntaharrastuksia sekä tarjoamalla virkistystä mm. Epasseilla.Konsernissa tunnustetaan, että korkean asiakastyytyväisyyden takana ovat tyytyväiset työntekijät.


Mikä on muuttunut 10 vuodessa?

Konsernin asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet kuluneen kymmenen vuoden aikana.Nykyisin asiakkaat haluavat enemmän kokonaisratkaisuja, joita kehitetään heidän tarpeensa edellä. Edelleen osa liikevaihdosta tulee standardituotteista, mutta isommat kokonaisuudet ovat lisääntyneet huomattavasti viimeisen vuosikymmenen aikana.

Leinolat Group ja konsernin henkilöstö tunnetaan mutkattomasta kommunikaatiosta ja kyvystä löytää kestävät sekä kustannustehokkaat ratkaisut asiakkailleen. Tuotteiden elinkaariajattelu on keskeinen osa suunnittelua ja sillä optimoidaan sekä tuotteiden että kokonaisratkaisujen elinkaarikustannukset ja hiilijalanjäljet. Varsinkin kokonaisratkaisujen osalta, alhaisin investointikustannus ei ole aina paras, vaan lisähintaa ollaan valmiita maksamaan, kun ratkaisu parantaa kestävyyttä ja alentaa elinkaarikustannuksia.


Leinolat Group tulevaisuudessa

Leinolat Groupin liikevaihto on kasvanut 35 miljoonaan ja yhdessä konsernin yritykset työllistävät yli 220 henkilöä. Yhteiset arvot, luottamus, tiimityö, läpinäkyvyys sekä jatkuva uteliaisuus ja usko siihen, että asiat voidaan tehdä vieläkin paremmin, niin asiakkaiden kuin henkilöstön kanssa, ajaa Leinolat Groupin liiketoimintaa eteenpäin.

– Haluamme jatkaa samalla arvopohjalla myös tulevaisuudessa. Luottamus, tiimityö ja läpinäkyvyys ovat kantavia arvojamme myös tästä eteenpäin. Tavoitteenamme on kannattava kasvu sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla valituissa asiakassegmenteissä. Haluamme olla asiakkaidemme pitkäaikaisia kumppaneita ja kehittää heille lisäarvoa tuottavia ratkaisuja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Kaiken tämän mahdollistaa motivoitunut ja osaava henkilöstö, joka on yrityksemme tärkein voimavara, päättää Leinolat Groupin toimitusjohtaja Lars-Erik Schöring.


Leinolat Group juhlistaa pyöreitä vuosiaan koko henkilökunnalle järjestettävissä juhlissa 3.9.2022.

Viimeisin konsernin tekemä yritysosto on Bobi.com, josta tulee osa Leinolat Groupia syyskuun 2022 alussa.

Varying Tasks and Financial Stability Drew Export ...
Customers Benefit from T-DRILL Industries Inc.’s L...